مع أطيب التمنيات السعيدة للجميعmk37873_2.gif [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
7
- باب اليقين والتوكل
Firm
Belief and Perfect Reliance on Allah
قال
الله تعالى ( الأحزاب 22 ) : { ولما رأى المؤمنون الأحزاب قالوا هذا ما وعدنا الله
ورسوله وصدق الله ورسوله وما زادهم إلا إيمانا وتسليما }
وقال تعالى ( آل عمران
173 ، 174 ) : { الذين قال لهم الناس إن الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم إيمانا
وقالوا : حسبنا الله ونعم الوكيل . فانقلبوا بنعمة من الله وفضل لم يمسسهم سوء
واتبعوا رضوان الله والله ذو فضل عظيم }
وقال تعالى ( الفرقان 58 ) : { وتوكل
على الحي الذي لا يموت }
وقال تعالى ( إبراهيم 11 ) : { وعلى الله فليتوكل
المؤمنون }
وقال تعالى ( آل عمران 159 ) : { فإذا عزمت فتوكل على الله
}
والآيات في الأمر بالتوكل كثيرة معلومة
وقال تعالى ( الطلاق 3 ) : { ومن
يتوكل على الله فهو حسبه } : أي كافيه
وقال تعالى ( الأنفال 2 ) : { إنما
المؤمنون الذين إذا ذكر الله وجلت قلوبهم وإذا تليت عليهم آياته زادتهم إيمانا وعلى
ربهم يتوكلون }
والآيات في فضل التوكل كثيرة معروفة
Allah, the
Exalted, says:
"And when the
believers saw Al-Ahzab (the Confederates), they said: 'This is what Allah and
His Messenger (Muhammad (PBUH)) had promised us, and Allah and His Messenger
(Muhammad (PBUH)) had spoken the truth, and it only added to their Faith and to
their submissiveness (to Allah)". (33:22)
"Those (i.e.,
believers) unto whom the people (hypocrites) said, `Verily, the people (pagans)
have gathered against you (a great army), therefore, fear them.' But it (only)
increased them in Faith, and they said: `Allah (Alone) is Sufficient for us, and
He is the Best Disposer of affairs (for us)'. So they returned with grace and
bounty from Allah. No harm touched them; and they followed the good Pleasure of
Allah. And Allah is the Owner of great bounty". (3:173,174)
"And put your
trust (O Muhammad (PBUH)) in the Ever Living One Who dies not.''
(25:58)
"And in Allah
(Alone) let the believers, put their trust.'' (14:11)
"... Then when you
have taken a decision, put your trust in Allah...'' (3:159)
"And whosoever
puts his trust in Allah, then He will suffice him". (65:3)
"The believers
are only those who, when Allah is mentioned, feel a fear in their hearts; and
when His Verses (this Qur'an) are recited unto them, they (i.e., the Verses)
increase their Faith; and they put their trust in their Rubb (Alone).''
(8:2)
وأما
الأحاديث :
74
- فالأول عن ابن عباس رضي الله عنهما قال قال رسول الله صلى الله عليه وعلى آله
وسلم : [ عرضت على الأمم فرأيت النبي ومعه الرهيط والنبي ومعه الرجل والرجلان
والنبي ليس معه أحد إذ رفع لي سواد عظيم فظننت أنهم أمتي فقيل لي : هذا موسى وقومه
ولكن انظر إلى الأفق . فنظرت فإذا سواد عظيم فقيل لي : انظر إلى الأفق الآخر فإذا
سواد عظيم فقيل لي : هذه أمتك ومعهم سبعون ألفا يدخلون الجنة بغير حساب ولا عذاب .
ثم نهض فدخل منزله فخاض الناس في أولئك الذين يدخلون الجنة بغير حساب ولا عذاب .
فقال بعضهم : فلعلهم الذين صحبوا رسول الله صلى الله عليه و سلم وقال بعضهم :
فلعلهم الذين ولدوا في الإسلام فلم يشركوا بالله شيئا وذكروا أشياء فخرج عليهم رسول
الله صلى الله عليه و سلم فقال : [ ما الذي تخوضون فيه ؟ ] فأخبروه فقال : [ هم
الذين لا يرقون ولا يسترقون ولا يتطيرون وعلى ربهم يتوكلون ] فقام عكاشة بن محصن
فقال : ادع الله أن يجعلني منهم . فقال : [ أنت منهم ] ثم قام رجل آخر فقال : ادع
الله أن يجعلني منهم . فقال : [ سبقك بها عكاشة ] متفق عليه
[ الرهيط ] بضم
الراء : تصغير رهط : وهم دون العشرة أنفس
و [ الأفق ] : الناحية والجانب
و [
عكاشة ] بضم العين وتشديد الكاف وبتخفيفها والتشديد أفصح
74.
Ibn `Abbas
(May Allah be pleased with them) reported: Messenger of Allah (PBUH)
said, "I was shown
the past nations. I saw a Prophet who had a very small group (less than ten in
total) with him, another Prophet who was accompanied by only one or two men and
some did not have even one. Suddenly I was shown a huge crowd and I thought that
they were my Ummah, but I was told: 'This is Musa (Moses) and his people, but
look towards the other side.' I looked and beheld a great assemblage. I was
told: 'These are your people and amongst them there are seventy thousand who
shall enter Jannah without being taken to account or torment". Then the
Prophet (PBUH) stood up and went into his apartment, and the Companions began to
guess who may be those people who would enter Jannah without any accounting or
torment. Some said: "Probably,
they are the ones who kept company with Messenger of Allah (PBUH)". Others
said: "Probably,
they are the ones who have been born as Muslims and have never associated anyone
with Allah in worship". Then
Messenger of Allah (PBUH) came out and asked, "What are you
discussing?'' So they told him. He then said, "They are
those who do not make Ruqyah (blowing over themselves after reciting the Qur'an
or some prayers and supplications the Prophet (PBUH) used to say) nor seek it,
nor perceive omens (i.e., they are not pessimistic) but keep trust in their Rubb
(Allah).'' On this 'Ukashah bin Mihsan stood up and asked: "Pray to Allah
to make me one of them.'' The Prophet (PBUH) said, "You are one
of them.'' Then another man stood up and asked the same thing. The Prophet
(PBUH) answered, "'Ukashah has
surpassed you".
[Al-Bukhari
and Mulsim].
Commentary:
1. This Hadith
mentions the importance of faith in Allah, inducement for having trust in Him
and the distinction of people who have these qualities.
2. Although the
practice of blowing over someone after reciting the Qur'an or supplications of
the Prophet (PBUH) and medical treatment are permissible but they who avoid them
because of their extreme trust in Allah and save themselves from bad omen, enjoy
a distinguished position.
3. These
conditions of various communities were shown to the Prophet (PBUH) in dreams for
the dreams of the Prophets reflect the truth, or by means of Revelation, or he
had witnessed them in the event of Isra (the Night Journey) of the Prophet
(PBUH).
4. The followers
of the Prophet (PBUH) exceed the followers of other Prophets in
number.
75
- الثاني عن ابن عباس أيضا رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه و سلم كان
يقول : [ اللهم لك أسلمت بك آمنت وعليك توكلت وإليك أنبت وبك خاصمت اللهم أعوذ
بعزتك لا إله إلا أنت أن تضلني أنت الحي الذي لا تموت والجن الإنس يموتون ] متفق
عليه . وهذا لفظ مسلم واختصره البخاري
75.
Ibn `Abbas
(May Allah be pleased with them) reported that the Messenger of Allah (PBUH)
used to supplicate: "O Allah! To
You I have submitted, and in You do I believe, and in You I put my trust, to You
do I turn, and for You I argued. O Allah, I seek refuge with You through Your
Power; there is none worthy of worship except You Alone; that You safeguard me
against going astray. You are the Ever Living, the One Who sustains and protects
all that exists; the One Who never dies, whereas human beings and jinn will all
die".
[Al-Bukhari
and Muslim].
76
- الثالث عن ابن عباس أيضا رضي الله عنه قال : [ حسبنا الله ونعم الوكيل قالها
إبراهيم عليه السلام حين ألقي في النار وقالها محمد صلى الله عليه و سلم حين قالوا
: إن الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم إيمانا وقالوا حسبنا الله ونعم الوكيل ]
رواه البخاري
وفي رواية له عن ابن عباس رضي الله عنهما قال : [ كان آخر قول
إبراهيم صلى الله عليه و سلم حين ألقي في النار [ حسبي الله ونعم الوكيل
]
76.
Ibn `Abbas
(May Allah be pleased with them) said: When (Prophet) Ibrahim (Abraham) was
thrown into the fire, he said: "Allah (Alone)
is sufficient for us, and, He is the Best Disposer of affairs.'' So did
Messenger of Allah Muhammad (PBUH) when he was told: "A great army
of the pagans had gathered against him, so fear them". But this
(warning) only increased him and the Muslims in Faith and they
said: "Allah (Alone)
is sufficient for us, and He is the Best Disposer of affairs (for
us)".
[Al-Bukhari].
Commentary:
Even in the worst circumstances one should always have faith and trust in
Allah.
77
- الرابع عن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه و سلم قال : [ يدخل
الجنة أقوام أفئدتهم مثل أفئدة الطير ] رواه مسلم
قيل معناه : متوكلون . وقيل :
قلوبهم رقيقة
77.
Abu Hurairah
(May Allah be pleased with him) reported: The Prophet (PBUH)
said, "A group of
people (both men and women) whose hearts will be like the hearts of birds, will
enter Jannah".
[Muslim].
It has been
interpreted that such people are those who put their trust in Allah; another
interpretation is that these people are tender-hearted.
Commentary:
1. Excellence of
trust in Allah and kindness of heart are most valuable qualities because both of
them are means to enter Jannah.
2. One should
not worry much about one's food and means of subsistence. In fact, people should
have the heart like birds who do not collect to keep in reserve anything and go
out every morning in search of food and return to their nests fully satiated.
This advice is repeated in another Hadith to the effect that when birds leave
their nests in the morning they are hungry but when they come back, their
stomachs are full and they do not need any more food.
78
- الخامس عن جابر رضي الله عنه أنه غزا مع النبي صلى الله عليه و سلم قبل نجد فلما
قفل رسول الله صلى الله عليه و سلم قفل معهم فأدركتهم القائلة في واد كثير العضاه
فنزل رسول الله صلى الله عليه و سلم وتفرق الناس يستظلون بالشجر ونزل رسول الله صلى
الله عليه و سلم تحت سمرة فعلق بها سيفه ونمنا نومة فإذا رسول الله صلى الله عليه و
سلم يدعونا وإذا عنده أعرابي فقال : [ إن هذا اخترط علي سيفي وأنا نائم فاستيقظت
وهو في يده صلتا قال : من يمنعك مني ؟ قلت : الله ثلاثا ] ولم يعاقبه وجلس . متفق
عليه
وفي رواية قال جابر : كنا مع رسول الله صلى الله عليه و سلم بذات الرقاع
فإذا أتينا على شجرة ظليلة تركناها لرسول الله صلى الله عليه و سلم فجاء رجل من
المشركين وسيف رسول الله صلى الله عليه و سلم معلق بالشجرة فاخترطه فقال : تخافني ؟
قال [ لا ] فقال : فمن يمنعك مني ؟ قال [ الله ] وفي رواية أبي بكر الإسماعيلي في
صحيحه فقال : من يمنعك مني ؟ قال [ الله ] فسقط السيف من يده فأخذ رسول الله صلى
الله عليه و سلم السيف فقال : [ من يمنعك مني ؟ ] فقال : كن خير آخذ . فقال : [
تشهد أن لا إله إلا الله وأني رسول الله ؟ ] قال : لا ولكني أعاهدك أن لا أقاتلك
ولا أكون مع قوم يقاتلونك . فخلى سبيله فأتى أصحابه فقال : جئتكم من عند خير
الناس
قوله [ قفل ] : أي رجع
و [ العضاه ] : الشجر الذي له شوك
و [ السمرة
] بفتح السين وضم الميم : الشجرة من الطلح وهي العظام من شجر العضاه
و [ اخترط
السيف ] أي سله وهو في يده
[ صلتا ] : أي مسلولا . وهو بفتح الصاد
وضمها.
7
- باب اليقين والتوكل
Firm
Belief and Perfect Reliance on Allah
قال
الله تعالى ( الأحزاب 22 ) : { ولما رأى المؤمنون الأحزاب قالوا هذا ما وعدنا الله
ورسوله وصدق الله ورسوله وما زادهم إلا إيمانا وتسليما }
وقال تعالى ( آل عمران
173 ، 174 ) : { الذين قال لهم الناس إن الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم إيمانا
وقالوا : حسبنا الله ونعم الوكيل . فانقلبوا بنعمة من الله وفضل لم يمسسهم سوء
واتبعوا رضوان الله والله ذو فضل عظيم }
وقال تعالى ( الفرقان 58 ) : { وتوكل
على الحي الذي لا يموت }
وقال تعالى ( إبراهيم 11 ) : { وعلى الله فليتوكل
المؤمنون }
وقال تعالى ( آل عمران 159 ) : { فإذا عزمت فتوكل على الله
}
والآيات في الأمر بالتوكل كثيرة معلومة
وقال تعالى ( الطلاق 3 ) : { ومن
يتوكل على الله فهو حسبه } : أي كافيه
وقال تعالى ( الأنفال 2 ) : { إنما
المؤمنون الذين إذا ذكر الله وجلت قلوبهم وإذا تليت عليهم آياته زادتهم إيمانا وعلى
ربهم يتوكلون }
والآيات في فضل التوكل كثيرة معروفة
Allah, the
Exalted, says:
"And when the
believers saw Al-Ahzab (the Confederates), they said: 'This is what Allah and
His Messenger (Muhammad (PBUH)) had promised us, and Allah and His Messenger
(Muhammad (PBUH)) had spoken the truth, and it only added to their Faith and to
their submissiveness (to Allah)". (33:22)
"Those (i.e.,
believers) unto whom the people (hypocrites) said, `Verily, the people (pagans)
have gathered against you (a great army), therefore, fear them.' But it (only)
increased them in Faith, and they said: `Allah (Alone) is Sufficient for us, and
He is the Best Disposer of affairs (for us)'. So they returned with grace and
bounty from Allah. No harm touched them; and they followed the good Pleasure of
Allah. And Allah is the Owner of great bounty". (3:173,174)
"And put your
trust (O Muhammad (PBUH)) in the Ever Living One Who dies not.''
(25:58)
"And in Allah
(Alone) let the believers, put their trust.'' (14:11)
"... Then when you
have taken a decision, put your trust in Allah...'' (3:159)
"And whosoever
puts his trust in Allah, then He will suffice him". (65:3)
"The believers
are only those who, when Allah is mentioned, feel a fear in their hearts; and
when His Verses (this Qur'an) are recited unto them, they (i.e., the Verses)
increase their Faith; and they put their trust in their Rubb (Alone).''
(8:2)
وأما
الأحاديث :
74
- فالأول عن ابن عباس رضي الله عنهما قال قال رسول الله صلى الله عليه وعلى آله
وسلم : [ عرضت على الأمم فرأيت النبي ومعه الرهيط والنبي ومعه الرجل والرجلان
والنبي ليس معه أحد إذ رفع لي سواد عظيم فظننت أنهم أمتي فقيل لي : هذا موسى وقومه
ولكن انظر إلى الأفق . فنظرت فإذا سواد عظيم فقيل لي : انظر إلى الأفق الآخر فإذا
سواد عظيم فقيل لي : هذه أمتك ومعهم سبعون ألفا يدخلون الجنة بغير حساب ولا عذاب .
ثم نهض فدخل منزله فخاض الناس في أولئك الذين يدخلون الجنة بغير حساب ولا عذاب .
فقال بعضهم : فلعلهم الذين صحبوا رسول الله صلى الله عليه و سلم وقال بعضهم :
فلعلهم الذين ولدوا في الإسلام فلم يشركوا بالله شيئا وذكروا أشياء فخرج عليهم رسول
الله صلى الله عليه و سلم فقال : [ ما الذي تخوضون فيه ؟ ] فأخبروه فقال : [ هم
الذين لا يرقون ولا يسترقون ولا يتطيرون وعلى ربهم يتوكلون ] فقام عكاشة بن محصن
فقال : ادع الله أن يجعلني منهم . فقال : [ أنت منهم ] ثم قام رجل آخر فقال : ادع
الله أن يجعلني منهم . فقال : [ سبقك بها عكاشة ] متفق عليه
[ الرهيط ] بضم
الراء : تصغير رهط : وهم دون العشرة أنفس
و [ الأفق ] : الناحية والجانب
و [
عكاشة ] بضم العين وتشديد الكاف وبتخفيفها والتشديد أفصح
74.
Ibn `Abbas
(May Allah be pleased with them) reported: Messenger of Allah (PBUH)
said, "I was shown
the past nations. I saw a Prophet who had a very small group (less than ten in
total) with him, another Prophet who was accompanied by only one or two men and
some did not have even one. Suddenly I was shown a huge crowd and I thought that
they were my Ummah, but I was told: 'This is Musa (Moses) and his people, but
look towards the other side.' I looked and beheld a great assemblage. I was
told: 'These are your people and amongst them there are seventy thousand who
shall enter Jannah without being taken to account or torment". Then the
Prophet (PBUH) stood up and went into his apartment, and the Companions began to
guess who may be those people who would enter Jannah without any accounting or
torment. Some said: "Probably,
they are the ones who kept company with Messenger of Allah (PBUH)". Others
said: "Probably,
they are the ones who have been born as Muslims and have never associated anyone
with Allah in worship". Then
Messenger of Allah (PBUH) came out and asked, "What are you
discussing?'' So they told him. He then said, "They are
those who do not make Ruqyah (blowing over themselves after reciting the Qur'an
or some prayers and supplications the Prophet (PBUH) used to say) nor seek it,
nor perceive omens (i.e., they are not pessimistic) but keep trust in their Rubb
(Allah).'' On this 'Ukashah bin Mihsan stood up and asked: "Pray to Allah
to make me one of them.'' The Prophet (PBUH) said, "You are one
of them.'' Then another man stood up and asked the same thing. The Prophet
(PBUH) answered, "'Ukashah has
surpassed you".
[Al-Bukhari
and Mulsim].
Commentary:
1. This Hadith
mentions the importance of faith in Allah, inducement for having trust in Him
and the distinction of people who have these qualities.
2. Although the
practice of blowing over someone after reciting the Qur'an or supplications of
the Prophet (PBUH) and medical treatment are permissible but they who avoid them
because of their extreme trust in Allah and save themselves from bad omen, enjoy
a distinguished position.
3. These
conditions of various communities were shown to the Prophet (PBUH) in dreams for
the dreams of the Prophets reflect the truth, or by means of Revelation, or he
had witnessed them in the event of Isra (the Night Journey) of the Prophet
(PBUH).
4. The followers
of the Prophet (PBUH) exceed the followers of other Prophets in
number.
75
- الثاني عن ابن عباس أيضا رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه و سلم كان
يقول : [ اللهم لك أسلمت بك آمنت وعليك توكلت وإليك أنبت وبك خاصمت اللهم أعوذ
بعزتك لا إله إلا أنت أن تضلني أنت الحي الذي لا تموت والجن الإنس يموتون ] متفق
عليه . وهذا لفظ مسلم واختصره البخاري
75.
Ibn `Abbas
(May Allah be pleased with them) reported that the Messenger of Allah (PBUH)
used to supplicate: "O Allah! To
You I have submitted, and in You do I believe, and in You I put my trust, to You
do I turn, and for You I argued. O Allah, I seek refuge with You through Your
Power; there is none worthy of worship except You Alone; that You safeguard me
against going astray. You are the Ever Living, the One Who sustains and protects
all that exists; the One Who never dies, whereas human beings and jinn will all
die".
[Al-Bukhari
and Muslim].
76
- الثالث عن ابن عباس أيضا رضي الله عنه قال : [ حسبنا الله ونعم الوكيل قالها
إبراهيم عليه السلام حين ألقي في النار وقالها محمد صلى الله عليه و سلم حين قالوا
: إن الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم إيمانا وقالوا حسبنا الله ونعم الوكيل ]
رواه البخاري
وفي رواية له عن ابن عباس رضي الله عنهما قال : [ كان آخر قول
إبراهيم صلى الله عليه و سلم حين ألقي في النار [ حسبي الله ونعم الوكيل
]
76.
Ibn `Abbas
(May Allah be pleased with them) said: When (Prophet) Ibrahim (Abraham) was
thrown into the fire, he said: "Allah (Alone)
is sufficient for us, and, He is the Best Disposer of affairs.'' So did
Messenger of Allah Muhammad (PBUH) when he was told: "A great army
of the pagans had gathered against him, so fear them". But this
(warning) only increased him and the Muslims in Faith and they
said: "Allah (Alone)
is sufficient for us, and He is the Best Disposer of affairs (for
us)".
[Al-Bukhari].
Commentary:
Even in the worst circumstances one should always have faith and trust in
Allah.
77
- الرابع عن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه و سلم قال : [ يدخل
الجنة أقوام أفئدتهم مثل أفئدة الطير ] رواه مسلم
قيل معناه : متوكلون . وقيل :
قلوبهم رقيقة
77.
Abu Hurairah
(May Allah be pleased with him) reported: The Prophet (PBUH)
said, "A group of
people (both men and women) whose hearts will be like the hearts of birds, will
enter Jannah".
[Muslim].
It has been
interpreted that such people are those who put their trust in Allah; another
interpretation is that these people are tender-hearted.
Commentary:
1. Excellence of
trust in Allah and kindness of heart are most valuable qualities because both of
them are means to enter Jannah.
2. One should
not worry much about one's food and means of subsistence. In fact, people should
have the heart like birds who do not collect to keep in reserve anything and go
out every morning in search of food and return to their nests fully satiated.
This advice is repeated in another Hadith to the effect that when birds leave
their nests in the morning they are hungry but when they come back, their
stomachs are full and they do not need any more food.
78
- الخامس عن جابر رضي الله عنه أنه غزا مع النبي صلى الله عليه و سلم قبل نجد فلما
قفل رسول الله صلى الله عليه و سلم قفل معهم فأدركتهم القائلة في واد كثير العضاه
فنزل رسول الله صلى الله عليه و سلم وتفرق الناس يستظلون بالشجر ونزل رسول الله صلى
الله عليه و سلم تحت سمرة فعلق بها سيفه ونمنا نومة فإذا رسول الله صلى الله عليه و
سلم يدعونا وإذا عنده أعرابي فقال : [ إن هذا اخترط علي سيفي وأنا نائم فاستيقظت
وهو في يده صلتا قال : من يمنعك مني ؟ قلت : الله ثلاثا ] ولم يعاقبه وجلس . متفق
عليه
وفي رواية قال جابر : كنا مع رسول الله صلى الله عليه و سلم بذات الرقاع
فإذا أتينا على شجرة ظليلة تركناها لرسول الله صلى الله عليه و سلم فجاء رجل من
المشركين وسيف رسول الله صلى الله عليه و سلم معلق بالشجرة فاخترطه فقال : تخافني ؟
قال [ لا ] فقال : فمن يمنعك مني ؟ قال [ الله ] وفي رواية أبي بكر الإسماعيلي في
صحيحه فقال : من يمنعك مني ؟ قال [ الله ] فسقط السيف من يده فأخذ رسول الله صلى
الله عليه و سلم السيف فقال : [ من يمنعك مني ؟ ] فقال : كن خير آخذ . فقال : [
تشهد أن لا إله إلا الله وأني رسول الله ؟ ] قال : لا ولكني أعاهدك أن لا أقاتلك
ولا أكون مع قوم يقاتلونك . فخلى سبيله فأتى أصحابه فقال : جئتكم من عند خير
الناس
قوله [ قفل ] : أي رجع
و [ العضاه ] : الشجر الذي له شوك
و [ السمرة
] بفتح السين وضم الميم : الشجرة من الطلح وهي العظام من شجر العضاه
و [ اخترط
السيف ] أي سله وهو في يده
[ صلتا ] : أي مسلولا . وهو بفتح الصاد
وضمها.